Ako sa snažím učiť matematiku

Autor: Ján Žabka | 30.8.2012 o 22:31 | (upravené 30.8.2012 o 22:42) Karma článku: 9,83 | Prečítané:  2858x

V predchádzajúcich článkoch som sa pokúšal sformulovať otázky a občas aj odpovede ohľadom učenia matematiky. Odpovede som ale sľúbil pri všetkých otázkach a sľuby sa patrí plniť. O čo sa teda snažím na hodinách matematiky?  

Vytvárať k matematike a vzdelaniu ako takému pozitívny vzťah.

Ľahko sa to napíše, ťažšie realizuje. Myslím, že cez osobný vzor sa toho deti naučia veľa. Ak vidia, že učiteľa jeho predmet baví, že sa vzdeláva (nielen vo svojom predmete), určite sa časť nadšenia prenesie aj na nich. A možno aj vďaka tomu budú lepšie pripravení na celoživotné vzdelávanie.

Učiť matematiku ako prepojenú s reálnym životom.

Matematika má v praktickom živote veľké využitie: od najjednoduchších "kupeckých" počtov, cez plánovanie rozostavenia nábytku v izbe, výpočet úrokov a veľkosti splátok hypotéky až k zložitým aplikáciám. Podľa mňa má veľký zmysel ukázať deťom túto užitočnosť matematiky, zadávať im okrem jednoduchých úloh na precvičenie aj náročnejšie, viackrokové úlohy s reálnym kontextom.

Za veľkú chybu však považujem, keď za účelom zjednodušenia sa deťom predkladajú úlohy, ktoré budia dojem reálnosti, ale od skutočnej reality sú vzdialené, a deti sa ani nedozvedia, že v skutočnosti je to inak. Ak takéto úlohy s deťmi chceme občas riešiť, vždy im treba povedať, že v živote je to trochu zložitejšie, a k danej téme sa treba neskôr vrátiť.

Nechať deti objavovať čo najviac poznatkov a aj dôvodov, prečo platia.

Ak sa matematika učí ako súbor faktov, tvrdení a návodov, je veľmi namáhavé v nej napredovať. Tých tvrdení, postupov, či vzorcov je v nej totiž tak veľa, že vedieť ich naspamäť je takmer nemožné. Ak okrem toho učiteľ žiakom oznamuje fakty tak, ako ich má v hlave usporiadané on, prirodzene tým spôsobuje, že niektorí žiaci s iným spôsobom myslenia matematike nerozumejú. A ak je k tomu všetkému obsah matematiky odtrhnutý od reálneho života detí, tak je šanca, že sa ju naučia, takmer nulová.

Na druhej strane, ak sa v škole učia súvislosti, ak majú žiaci šancu matematiku objavovať svojim vlastným spôsobom a ešte k tomu je im obsah matematiky blízky, lebo vychádza z ich životných skúseností, tak sa šanca vytvorenia pozitívneho vzťahu k matematike prudko zvyšuje.

Aj z predchádzajúcich článkov by malo byť jasné, že učiť, AKO veci fungujú, je jednoduchšie, ako učiť, PREČO veci fungujú. Rovnako tak je jednoduchšie deťom diktovať učivo, ako ich nechať toto učivo objavovať a len im pri tom pomáhať otázkami. A tiež je pravda, že jednoduchšie sa vymýšľajú rovnice ako kontextové (slovné) úlohy skutočne z reálneho života. Napriek tomu som presvedčený, že treba ísť náročnejšou a nie jednoduchšou cestou.

Iste, nie každé dieťa objaví každý poznatok. Preto treba citlivo zvažovať, kedy sa už objavovaniu venujeme dlho. Vtedy je vhodné žiakom, ktorým sa darilo v danej oblasti menej, niektoré poznatky oznámiť (buď učiteľ alebo spolužiaci). Ale pri ďalšej téme budú mať zase všetci šancu objavovať a bádať. Proces objavovania a šanca premýšľať sú podľa mňa dôležitejšie ako učivo samotné.

Zmysluplne využívať nové technológie.

Mobilné telefóny, programy na kreslenie grafov, či rysovanie, práca s tabuľkami a grafmi, rôzne daňové a iné kalkulačky na internete... Matematika je predurčená, aby sme deti učili využívať rôzne nástroje, ktoré sú dnes k dispozícii. Vždy sa však treba snažíť, aby tieto technológie boli prostriedkom a nie cieľom. Teda využívať ich čo najviac, ale len vtedy, keď sú skutočnou pomocou.

 

Určite som nezhrnul všetko, o čo sa snažím. Navyše, píše sa to o dosť ľahšie, ako sa to realizuje. Nie vždy všetko vyjde, nie vždy sú všetci žiaci zapojení naplno. Treba to však podľa mňa stále skúšať.

 

V ďalších článkoch napíšem konkrétne skúsenosti s konkrétnymi učivami, faktami, myšlienkami, s ktorými som sa pri učení stretol a s ktorými sme si s deťmi nejako poradili (alebo aj nie... ☺).

Ak sa vám článok páčil a nečítali ste predchádzajúce, nájdete ich tu:

http://zabka.blog.sme.sk/c/306013/Dva-odlisne-typy-matematiky-co-uci-skola.html

http://zabka.blog.sme.sk/c/306142/Dva-rozdielne-sposoby-ako-ucit-matematiku.html

http://zabka.blog.sme.sk/c/306331/Preco-celebrity-nevedia-matematiku.html

http://zabka.blog.sme.sk/c/306529/Zakaz-pouzivania-mobilov.html

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Minúta po minúte: Fico na sneme opäť útočil aj na médiá

Vo funkcii podpredsedov skončia Dušan Čaplovič a Pavol Paška.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

EKONOMIKA

RegioJet skracuje svoje vlaky do Košíc, na prevádzku má málo vozňov

Jazdiť bude len so siedmimi vozňami.


Už ste čítali?