O dvoch typoch učiteľov (matematiky)

Autor: Ján Žabka | 10.11.2012 o 16:42 | (upravené 10.11.2012 o 16:58) Karma článku: 9,61 | Prečítané:  2982x

V septembri 2012 moji kamaráti a súčasne na poli učebníc matematiky moji konkurenti Zuzka a Peťo Berovci spustili stránku http://ratingucebnic.webnode.sk/. Učebnice a pracovné zošity z matematiky pre 1. - 9. ročník ZŠ na nej ohodnotilo už takmer 100 hodnotiteľov (pravdepodobne učiteľov). Hoci tento počet nepredstavuje veľkú vzorku (uvedomujem si, že štatisticky nie úplne významnú), už tieto hodnotenia a komentáre k nim dávajú dosť dôvodov na zamyslenie. Je z nich možné podľa mňa vytušiť niektoré zákonitosti a urobiť zaujímavé závery. Čo z nich teda vyplýva?

 

Pri pokuse o stručnú analýzu sa budem venovať len učebniciam matematiky pre 2. stupeň ZŠ, pretože som jedným z ich autorov.

Na spomenutej stránke sa spoločne hodnotia aj učebnice matematiky aj pracovné zošity, hoci tieto dve kategórie sa od seba principiálne odlišujú. Zároveň, okrem 5. ročníka ZŠ, vo zvyšných ročníkoch druhého stupňa sa hodnotí len jedna učebnica matematiky - tá od nášho autorského kolektívu. Pre zmenu v 9. ročníku nie je k dispozícii na hodnotenie žiadna učebnica matematiky, nakoľko štát ešte do škôl tieto učebnice nedodal.

Z hodnotení je vidieť, že učebnice, ktoré sú „prikázané" štátom, majú vo všeobecnosti asi o jeden stupeň horšie hodnotenie, ako pracovné zošity, ktoré si učitelia môžu vybrať sami. V zásade je to logické: ak si niečo vyberáte, asi uprednostníte to, čo vám na pohľad vyhovuje alebo čo už poznáte. Ak vám niekto niečo prikáže používať, ste o poznanie kritickejší a pri hodnotení sa ozývajú najmä ľudia, ktorým prikázaný tovar nevyhovuje. Niektorí čitatelia z toho vyvodzujú, že keďže naše učebnice majú horšiu známku, tak to vyjadruje našu menšiu schopnosť písať dobré učebnice. Myslím si však, že to nezodpovedá realite: naše pracovné zošity Matematický trenažér, ktoré si už učitelia na rozdiel od učebníc mohli vyberať, majú totiž výborné hodnotenie. Dokonca Matematický trenažér pre 9. ročník má najlepšie hodnotenie spomedzi troch ponúknutých pracovných zošitov. Takže ako autori asi nie sme až takí zlí...

Z hodnotení je tiež vidieť akási rozpoltenosť skupiny učiteľov matematiky. Najlepšie je ju vidieť na príklade našej učebnice matematiky pre 8. ročník ZŠ: k 10. novembru 2012 svoje hodnotenie tejto učebnici pridelilo 66 ľudí. Zaujímavé na tom je, že 38 z nich dalo najhoršiu možnú známku a naopak, zvyšných 28 pridelilo najlepšiu možnú známku. Okrem týchto najhorších a najlepších hodnotení táto učebnica iné hodnotenie nedostala.

Tento výsledok  potvrdzuje moje doterajšie skúsenosti s našimi učebnicami: najčastejšie sa vyskytujú dva extrémne názory, ktoré sa pokúsim parafrázovať:

1. „Učebnice sú veľmi zlé, nedá sa z nich učiť, autori asi veľmi dlho nevideli živé dieťa, rozdelenie tematických celkov je chaotické, je tam málo precvičovacích príkladov, učebnice sú príliš farebné, vyzerajú ako komiks, tieto učebnice nepoužívam."

2. „Učebnice sú výborné, je vidieť, že autori rozumejú deťom, zoradenie tematických celkov a ich rozdelenie je veľmi dobré, deti učebnicu používajú rady, keď chýbajú, dokážu sa pomocou nej naučiť učivo čiastočne aj samy."

Ako je možné, že učitelia rovnakého predmetu rovnakú učebnicu zhodnotia takto diametrálne odlišne? Odpoveď sa podľa mňa skrýva v dvoch článkoch:

http://zabka.blog.sme.sk/c/306013/Dva-odlisne-typy-matematiky-co-uci-skola.html

a

http://zabka.blog.sme.sk/c/306142/Dva-rozdielne-sposoby-ako-ucit-matematiku.html.

Zjednodušene: matematika sa dá učiť ako súbor postupov, receptov alebo ako súhrn ideí, myšlienok a zdôvodnení. A dá sa buď prezentovať žiakom alebo je možné viesť žiakov tak, aby ju objavili sami. V našich učebniciach sme sa snažili, aby žiaci sami objavili idey a myšlienky. Z hodnotenia vidno, že takto koncipované učebnice jednému typu učiteľov, ktorých je dostatočne veľa, vyhovujú. A súčasne existuje druhá skupina učiteľov, tiež nie málo početná, ktorá uprednostňuje úplne iný spôsob učenia matematiky a naše učebnice jej naopak veľmi nevyhovujú (až tak, že ich hodnotí výlučne najhoršou možnou známkou).

Čo sa s tým dá robiť? Existuje jednoduché riešenie? Má ministerstvo školstva určovať učiteľom, z čoho majú učiť? Má sa preferovať jeden spôsob učenia matematiky pred druhým, aj keď zjavne nie všetkým vyhovuje? Alebo má ministerstvo nechať rozhodovať o tom, z čoho učiť, učiteľov?  Sú všetci učitelia (napr. aj začínajúci) schopní odborne posúdiť kvalitu učebnice a vybrať si tú najlepšiu? Budem rád, ak do diskusie napíšete váš názor na tieto otázky.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Minúta po minúte: Fico na sneme opäť útočil aj na médiá

Vo funkcii podpredsedov skončia Dušan Čaplovič a Pavol Paška.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

EKONOMIKA

RegioJet skracuje svoje vlaky do Košíc, na prevádzku má málo vozňov

Jazdiť bude len so siedmimi vozňami.


Už ste čítali?