citujem...Aj preto sa do učebníc matematiky zaradilo ako nové učivo zaokrúhľovanie nadol a zaokrúhľovanie nahor, a okrem toho sa má učiť aj aritmetické zaokrúhľovanie rovnako ako doteraz....
SOm toho názoru, že ak sa má tretiak (o učebniciach 3. ročníka bola reč) naučit zaokruhlovať nahor, nadol , potom aj tak, ako sa učilo doteraz, tak má z toho hlavu ako stodola. nedivím sa potom, ked počúvam kolegyne matematičky pravidelne hovoriť, že v piatom ročníku nevie prevažná väčšina žiakov ani len malú násobilku. Bežne sa učí zo starších učebníc a nie je výnimkou situácia, ked povie učitel, že reformné knihy so žiakmi radšej ani neotvoril. Asi vedia učitelia, prečo.
Ak sa učí len aritmetické zaokrúhľovanie, tak v rámci jeho definície sa zaokrúhľuje NADOL (pri cifrách 0 až 4) aj NAHOR (pri cifrách 5 až 9). Čiže sa pri aritmetickom zaokrúhľovaní odvoláva na zaokr. nadol a zaokr. nahor, ktoré tvrdíte, že sa nemá učiť. Veľmi čudné, nie? Ako sa môžete odvolať na niečo, čo sa neučili?
Druhý častý omyl je, že si niekto myslí, že so žiakmi preberiem učivo a oni ho majú hneď vedieť, napíšu písomku a idú ďalej. Potom sa učitelia sťažujú, že to žiaci nevedia, hovoria im "to už máte vedieť". V skutočnosti v detskej psychike tie veci vznikajú pomaly. Nie je to teda tak, že keď je niečo v tretiackych knihách, mám ich to všetkých skúšať. Dôležité je, aby sa s tým stretli a stretávali. Podľa predch. ŠtVP mali žiaci tri spôsoby zaokrúhľovania vedieť na konci 5. ročníka, preto je vhodné začať s nimi skôr, aby to do 5. ročníka zvládli. Volá sa to dlhodobá propedeutika.
Ďalší problém je, že podľa vášho príspevku situáciu detí posudzujete zo svojho pohľadu: Vás naučili zaokrúhľovať jedným spôsobom, vy ste to možno tak celý čas učili, pre Vás je ťažké skúsiť si to v hlave "prerovnať". Tie deti ale nemajú túto "záťaž".
Moja osobná skúsenosť je: začať zaokrúhľovaním nadol, tam je to totiž jednoduché? ak zaokrúhľujem nadol na stovky, stačí vynulovať desiatky a jednotky. Toto deťom nerobí žiadny problém.
Po čase prejdem na zaokrúhľovanie nahor: zaokrúhlim nadol a pridám stovku. Zároveň dám deťom vymyslieť, či vedia to pravidlo sformulovať aj inak.
Keď majú dostatočne zautomatizované oba spôsoby zaokrúhľovania, príde tretí: v ňom sa (ako sa to v matematike robí) odvolám na už naučené zaokrúhľovanie nadol (pri cifrách 0 až 4), resp. nahor. Kde je "hlava ako stodola"? V ktorom kroku?
Doteraz sa odvolávalo na čo? Čo presne pre deti znamenala veta "zaokrúhlim nadol", keď sa neučili zaokrúhľovať nadol?
Môj príspevok bol prioritne nie o zaokrúhľovaní, ale o tom, že keď sa robia zmeny, majú mať učitelia výraznú podporu, školenia atď, atď. Keďže ju nemali, potom vyhodnocujú nové veci ako chyby. V príspevku som nerozoberal, či zaokrúhľovanie nadol je vhodná vec na doplnenie učiva, ale to, že o doplnení učiva učiteľom nikto nepovedal.
Keďže sa už z rôznych diskusií trochu poznáme, tak ešte jedna vec k reformným učebniciam: ak ju nejaký učiteľ ani neotvorí, považujem takéto správanie za povýšenecké. Ja sa snažím zo všetkého niečo naučiť, preto by som si celkom iste prečítal úvodné metodiky, skúsil podľa učebníc učiť, atď. Presne to som aj robil s učebnicami prof. Šedivého. Ak učebnicu niekto ani neotvorí, je diskusia o ničom, lebo taký učiteľ potom píše svoje POCITY, KEBY Z NEJ UČIL, nie skúsenosti.
To, že existujú dva typy matematiky, som už písal tu:
http://zabka.blog.sme.sk/c/306... aj tu:
http://zabka.blog.sme.sk/c/306...
Vaša reakcia podporuje jednu skupinu učiteľov. Inú reakciu ste možno zachytili na Facebooku: "Pan Zabka, majte tie nervy a vysvetlujte, argumentujte, urobte to, co neurobili MPC... Vase ucebnice su vynikajuce." To len potvrdzuje, že sú dva typy matematiky, sú dva spôsoby, ako ju učiť. Naše učebnice ukazujú cestu postupného objavovania "gréckej" matematiky.
ehm
ja Vam uplne rozumiem
Mna by zaujimalo,
Lebo 11 zaokruhlene na desiatky nadol je 10 a nahor je 20, tak potom by to pri zapornych cislach bolo naopak.
Myslím, že
Žiak by mal pochopiť, že keď mu vyjde v "slovnej" úlohe výsledok, že na prácu treba poslať 3,4 človeka, musia sa tam v skutočnosti poslať štyria, pretože uvedený výsledok znamená, že traja ľudia na tú prácu nestačia.
A napríklad, ak v úlohe vyjde, že v miestnosti môže byť maximálne 12,8 ľudí, v skutočnosti ich tam môže byť iba 12, lebo ďalší by už bol určite navyše.
Myslím, že toto je pravá podstata toho divného zaokrúhľovania...
Mimochodom - učebnice sú neskutočne "preplácané", povedala by som neprehľadné, náročnosť učiva je nedostatočne vyznačená, takže (na rozdiel od učiteľa, ktorý má na to, prirodzene, školy) napríklad rodič chorého žiaka určite nedokáže vybrať, čo žiak má robiť, čo je "omáčka" a čo učivo pre gymnazistov (pre bežných žiakov ZŠ nepoužiteľné).
A, ešte - prepáčte, pán Žabka - Vaše vystupovanie v debatách s učiteľmi, ktorí s (aj) Vašimi učebnicami pracujú je (podľa mňa) často dehonestujúce. Určite by ste mohli svoj prejav zmierniť, trochu pokory by nezaškodilo. Zato, že ste napísali učebnice, ešte nie ste ten jediný múdry Pedagóg.
Osobne nevyhľadávam pomoc metodických orgánov a ani si nemyslím, že k učebniciam treba dodávať metodiky. Zdá sa mi, že učiteľ študoval na to, aby si voľbu prostriedkov a postupov volil sám. Myslím, že učebnica by mala predložiť materiál, z ktorého môže kvalifikovaný učiteľ pri výklade učiva plne čerpať a nie, že k nej treba čo ja viem koľko vysvetľovania.
Ideálne by skutočne bolo, keby jestvovalo množstvo učebníc, z ktorých by sa dalo vyberať... Ale to by musela existovať možnosť tvorivého voľna.
A to je hudba budúcnosti.
Vyjadrím sa k piatackým učebniciam.
V piatackých učebniciach začíname zaokrúhľovanie siedmimi článkami z reálneho života, v ktorých sa nejakým spôsobom zaokrúhľuje. Pýtame sa detí 14 otázok k týmto článkom. Až potom nasleduje objavenie zaokrúhľovania nadol - 9 úloh, zaokrúhľovania nahor - 10 úloh, zaokrúhľovanie v obchode - 8 úloh, aritmetické zaokrúhľovanie - 12 úloh a potom ďalších 10 úloh na precvičenie všetkých spôsobov. Okrem toho sa k zaokrúhľovaniam vraciame pri desatinných číslach, o rok pri zlomkoch, aj pri racionálnych číslach. Toľko k učebniciam.
2. Zaokrúhľovanie nadol nie je podľa mňa divné, je to jeden z veľa možných spôsobov zaokrúhľovania. Ak ho nepoznáte, môže sa vám zdať divné, v každom prípade ho ľudia používali aj doteraz pri aritmetickom zaokrúhľovaní: bežne totiž povedali, že pri cifre 0 až 4 sa zaokrúhli NADOL, ale nikde nebolo vysvetlené, čo to "zaokrúhlenie nadol" je.
3. "Preplácanie" učebníc je subjektívny dojem, mne sa také nezdajú, moje kolegyne si ich pochvaľujú, na Facebooku mi ľudia píšu napr: "Pan Zabka, majte tie nervy a vysvetlujte, argumentujte, urobte to, co neurobili MPC... Vase ucebnice su vynikajuce." Učivo je označené siedmimi piktogramami, objavovanie učiva, precvičenie aj náročnejšie úlohy sú farebne odlíšené bočným pásikom.
4. K môjmu vystupovaniu v debatách: ak nepíšete konkrétne, čo máte na mysli, ktorú debatu a kde som sa správal k učiteľom dehonestujúcu, chápem to len ako váš pocit a pomerne ťažko sa naň reaguje. Prosím, uveďte konkrétny môj výrok, ktorým som dehonestoval učiteľov. Nemyslím si totiž, že taký nájdete. V skutočnosti napríklad na portáli zborovna.sk musím často ja upozorňovať učiteľov, aby racionálne argumentovali, nepísali nepravdy a neurážali ma. Stačí si pozrieť tie diskusie. Niekedy mi dokonca potom napíšu súkromné ospravedlnenie.
Nemyslím si, že som jediný múdry pedagóg. Presne toto sú tie miesta diskusie, kde sa prejavujú emócie. Je to veľmi vtipné: podľa vás ja dehonestujem a v skutočnosti vy napíšete: "Zato, že ste napísali učebnice, ešte nie ste ten jediný múdry Pedagóg.". Čitateľ nech si spraví názor sám.
Takže vás skutočne veľmi pekne poprosím: ak ma obviňujete z osočovania učiteľov, poprosím vás o konkrétne moje výroky. Ďakujem.
5. Ja si myslím, že metodiky sú potrebné, vidím to na mnohých diskusiách. Možno ani vy by ste nenazývali zaokrúhľovanie "divné", a nechceli lepšie označenie obťažnosti príkladov, keby ste si metodiku, v ktorej to všetko je spísané, prečítali. Ale možno nie, neviem. V každom prípade vás nikto nenúti si úvodnú metodiku čítať.
Všetko dobré.
Milá pani učiteľka
Vážený prispievateľ mrr.
Vôbec nepostupujem podľa učebníc. Postupujem tak, ako mi velí situácia v triede, podľa toho, akých mám žiakov. K tabuli vôbec nevyvolávam, vysvetlím učivo, zadám najelementárnejšiu úlohu z neho (verte, že z učebnice málokedy) a prechádzam sa pomedzi lavice. Pozorujem, či žiaci učivu porozumeli alebo nie. Ak treba, učivo dovysvetľ ujem, upresním. Ak vidím, že áno, posuniem sa o drobný kúsok ďalej.
Dokonca nedávam ani klasické domáce úlohy, majú podľa mňa príliš mnoho nevýhod...
Preto mi prekáža, ak sú učebnice poňaté ako niečo dané, čím ja mám deti "previesť". Nerozumiem, prečo by som mala vykladať a sledovať myšlienky niekoho iného, keď mám vlastné.
Prijala by som neutrálny výklad, množstvo cvičení od najelementárnejších po "najzložitejšie" - spôsob výkladu mi nemusí nikto ukazovať, naozaj mám svoj.
Tvorivé voľno nepotrebujem, tvorím denne, predstavte si. Ale ak by som mala spisovať učebnicu, voľno by som určite potrebovala.
Takže tak.
:-)
Majte sa pekne.