Myslim, ze ucitel, ktory sa takto stazoval, ze v tom konkretnom zaokruhlovacom priklade je chyba, je dislektik. . Ak je raz niekde napisane, ze ma zaokruhlit nahor, on to pochopi az po vysvetleni a nasledne to skomentuje tak, ze IM TO NIKTO NEPOVEDAL, tak nech radsej neuci. Mohlo by sa stat, ze ziaci pochopia zadanie skor, ako ucitel a to je potom osobna tragedia ucitela - prvykrat mu to ako-tak prejde, druhy a nasledny krat strati respekt ziakov uplne. Nie som ucitel, poznam to z opacnej strany. Raz sa mi podarilo takto nachytat profesora pri jednom zapojeni s logickymi obvodmi (nieco na sposob, ze hradlo OR, na vstupe 1 a 0, na vystupe ma byt jedna a on tvrdil, ze 0 ako keby to bol AND, takze nasledne hradla pocital zle aj napriek mojmu asi 3-nasobnemu upozorneniu). Pre mna to malo efekt taky, ze az do maturit som mal od konkretneho profesora respekt a pokoj (ini saleli, ako na nich nakladal), na druhej strane vsetko, co konkretny profesor povedal, som bral ako informaciu, ktoru treba radsej overit.
ja by som k danemu "problemu" pridal aj moju skusenost. z mojich spoluziacok z gympla sa niektore stali ucitelkami. na moje pocudovanie ucia aj tie predmety, ktre im robili na gympli problemy a obcas z nich mali aj 3. takze nie je to eln o metodike, ale aj kvalite ucitelov. zo svojich stredoskolskych spominam si na jednu ucitelku fyziky ktora po akejkolvek otazke na ktoru odpoved nenasla v ucebnici prudko znervoznela a davala nam to potom "vyzrat"
Ak je v učebnici príklad "zaokrúhli na desiatky nadol cislo 729" a vysledok je "720", tak sa moze stat ze:
1. Ucitel povazuje priklad za spravny a vsetci su spokojny 2. Ucitel sa stazuje, ze ucebnici je priklad na ucivo ktore neprebera. V tom pripade ide o chybu autora, ked nie je zosychronizovany obsah ucebneho textu a obsah prikladov. Takyto priklad ma byt minimalne oznaceny ako doplnkovy. 3. Ucitel sa stazuje, ze v ucebnici je uvedene chybne riesenie prikladu. V tomto pripade nemam slov. Podla mojho nazoru ucitel prveho stupna zakladej skoly MUSI mat aspon zakladny prehlad o celom ucive zakladnej skoly (t.j, aj druhy stupen) a v matematike a slovencine MUSI ovladat kompletne ucivo zakladnej skoly, MUSI byt schopny kedykolvek spravit monitor s vysledkom "vyborne" a MUSI byt schopny kedykolvek spravit prijimacky na strednu skolu. Nasledne si myslim ze ucitel nba druhom stupni MUSI vo svojom predmete ovladat aj stredoskolske ucivo na vybornej urovni (t.j. napriklad ucitel matematiky na druhom stupni MUSI aspon aj co je to limita, derivacia, integral, nemusi byt schopny ich okamzite pocitat) a MUSI mat prehlad o ucive pribuznych predmetov druheho stupna (napriklad ucitel matematiky MUSI mat prehlad o tom co a kedy sa uci vo fyzike, zcasti aj v chemii resp. biologii) a MUSI byt schopny preliezt monitorom z matematiky aj slovenciny bez ohladu na to co uci (t.j. monitor z matematiky a slovenciny MUSI na urovni "dostatocny" zvladnut aj telocvikar).
Ucitelia, ktori taketo znalosti nemaju by mali prestat strajkovat a najblizsie prazdniny by mali stravit samostudiom. Mimochodom priestoru ma na to dost, kedze podla zakona ma ucitel len 8 tyzdnov dovolenky, pricom deti maju zhruba 12 tyzdnov prazdnin (jarne, velkonocne, vianocne, novorocne, polrocne...), t.j. ucitel ma pracovat zhruba 20 dni pocas ktorych nema vyucovaciu povinnost.
Chory je system "schvalovania" a "kupovania" ucebnic, kde ma privelku ulohu stat.
Je to spravene tak, aby nahodou nevznikol u nas skutocny trh s ucebnicami, kde vydavatel vyda knihu, ministerstvo len opeciatkuje, ze splna (minimalne) poziadavky osnov a knihu kupuju jednotlive skoly podla uvazenia (tie "statne" skoly pravdaze na to minaju nejaku kopku preidelenych penazi "na ucebnice", ale nemaju urcene, ktoru jednu jedinu na dany predmet maju kupit). Nepiste prosim, ze to nejde lebo sme maly stat. Ide to v Litve, Lotyssku aj Estonsku.
V takomto systeme je pravdaze uloha vydavatela urobit vsetko pre to (skolenia, informacna kampan...), aby bola ucebnica akceptovana ucitelmi a teda kupovana skolami. Metodcke centra by potom mohli by len akymsi miesto, ktore si mozu firmy prenajat (aj s vybavenim pripadne aj so skolitelmi) na realizaciu svojich skoleni.
Takto by to mozno fungovalo. Sucasny system zjavne nefunguje a myslim, ze ani nemoze fungovat.
A tu je vysledok "novych" knih, neustale s chybami (skutocnymi alej nepochopeniami samotnych ucitelov), na ktore sa neustae vynakladaju peniaze, namiesto toho aby sa napr. 10 rokov pouzivala stale ta ista ucebnica a potom sa "upravila" na zaklade realneho zivota a zistenych chyb. A peniaze utekaju a autekajuuuu. V case mojej skolskej dochadzky na ZS a SS sme pouzivali velmi stare ucebnice kde uz boli ucitelmi alebo ziakmi drobne chybky rucne opravenene. Ucebnice sa pod hrozbou "pokuty" museli na konci roka vracat skole. Neposkodene, aby mohli sluzit aj dalsim ziakom na buduci rok. Dnes nam stale ucebnice chybaju, stale su nove ... Asi je niekde chyba!
Druha vec, ze v tu diskutovanej diskusii "tvorca knihy" - "odborny pouzivatel knihy" ucitel matematiky vlastne matematiku nevie. Ako moze deti nieco naucit? Asi je niekde chyba!
posleda vec: a za tento bordel chcu ucitelia zvysit plat? NEHORAZNOST !
s opravenými chybami na základe skúseností učiteľov - isto aj Žabčova kniha, ak prežije pár rokov nadávania a Čaploviča, sa dočká druhého vydania s opravenými chybami, ak tam nejaké sú. - Lenže keď chceš prejsť na nový koncept učenia, tak treba napísať úplne novú učebnicu. Veď pri reforme sa úplne menili zaradenia učiva do ročníkov, niečo sa vypustilo, niečo doplnilo... takže to by nestačilo len opraviť staré knihy. Okrem toho, keďže konkurz na učebnice vyhral Žabčo, tak asi bola niekde hore aj vôľa zmeniť koncept učenia matematiky, tu sa kladie vyšší dôraz na objavovanie, tvorenie si poznatkov žiakmi, dlhodobú propedeutiku, motiváciu a kontextové úlohy... Opäť niečo, čomu by len "oprava chýb" v starých učebniciach nepomohla.
ved toto, ze nove koncepty, nove ucebnice. Aspon 2 x za patrocnicu. Na co je to dobre. Ak ucitel chce ziakov naucit nieco viac/navyse, netreb mu knihy a metodicke pokyny ... Staci vlastna hlava. Poznam takych ucitelov. Ale poznam aj pajacov opakovacov a predcitavacov z kniziek - tym je uplne jedno co ucia, hlavne ze poberaju plat...
zabudnime a neustale reformy skolstva, drzme sa overeneho ... Financne to rezort vyciciava a vnasa neuveritelny chos. Z tvojho prispevku usudzujem ze si ucitel a akosi ti unika problem. Mozno by to chcelo sa viac odosobnit, nebyt chilu ucitelom a pozriet sa na problemy skolstva aj z inych stranok. Zabudnite uz na tie koncepty a vedatorske pristupy a drzmesa zdraveho rozumu a zdravej miery !
aspoň nie taký ten školský. robím matické súťaže a tábory pre šikovné deti. A vidím pokles záujmu o matiku u detí. otázka je, prečo záujem klesal? a prečo slovenskí žiaci síce v medzinárodných porovnávaniach viedli v nejakých encyklopedických vedomostiach, ale vo vlastnom rozmýšľaní (t.j. napr. čítanie s porozumením a veci s tým súvisiace) zaostávali.
neviem, ako v ostatných predmetoch, ale v matike z toho viním práve to, ako sa učila. To je tak, keď si učitelia prejdú vysokoškolskou prípravou, definícia, veta, dôkaz... a potom tak učia aj svojich žiakov o pár stupňov nižšie. Pre bežného učiteľa základoškolskej matiky je nepredstaviteľné, aby sa žiakov pýtal na niečo, čo s nimi predtým neprebral (nechať ich na to prísť samých? brrrr. problémové úlohy? brrrr. vygooglite si niečo a zamyslite sa nad tým? brrrr.) proste len idú postupne po kapitolách zo starej učebnice, ktoré idú presne v tom vysokoškolskom štýle - vysvetliť (to je eufemizmus pre "ukázať postup"), riešená úloha, 20 príkladov a šup na nové učivo
to, že to vyciciava rezort, nie je kvôli tomu, že sú nové učebnice, ale kvôli byrokracii. to, že je chaos, nie je kvôli učebniciam, ale kvôli neschopnosti úradníkov. ja to vidim tak, ze ta reforma je zbabrana, ale nove ucebnice matematiky su jednym zo svetlych bodov, co z nej vzisli. prave preto, ze, ako pises, "Zabudnite uz na tie koncepty a vedatorske pristupy a drzmesa zdraveho rozumu a zdravej miery" - nechali robit ucebnice ucitela, co realne uci take deti a nie vysokoskolskeho profesora, ktory o uceni len teoretizuje
presne ako autor píše - buď zaokrúhlenie nadol - tj. = 720, alebo nahor, tj = 730, alebo aritmeticky, tj = 720. Asi ste nikdy nevypĺňali daňové priznania, resp. nestretli ste sa v účtovníctve s tým, že niektoré údaje sa zaokrúhľujú VŽDY nahor, resp. nadol na celé eur, na centy, a pod. Skúste si na webe DU SR pozrieť ako správne vypĺňať daňové tlačivá a určite tam nájdete aj zaokrúhľovanie nadol a nahor. A to sú veci, s ktorými sa človek stretne v bežnom živote....
.
Ak je raz niekde napisane, ze ma zaokruhlit nahor, on to pochopi az po vysvetleni a nasledne to skomentuje tak, ze IM TO NIKTO NEPOVEDAL, tak nech radsej neuci. Mohlo by sa stat, ze ziaci pochopia zadanie skor, ako ucitel a to je potom osobna tragedia ucitela - prvykrat mu to ako-tak prejde, druhy a nasledny krat strati respekt ziakov uplne. Nie som ucitel, poznam to z opacnej strany. Raz sa mi podarilo takto nachytat profesora pri jednom zapojeni s logickymi obvodmi (nieco na sposob, ze hradlo OR, na vstupe 1 a 0, na vystupe ma byt jedna a on tvrdil, ze 0 ako keby to bol AND, takze nasledne hradla pocital zle aj napriek mojmu asi 3-nasobnemu upozorneniu). Pre mna to malo efekt taky, ze az do maturit som mal od konkretneho profesora respekt a pokoj (ini saleli, ako na nich nakladal), na druhej strane vsetko, co konkretny profesor povedal, som bral ako informaciu, ktoru treba radsej overit.