Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Nové učebnice sú plné chýb (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8

Hodnoť

blbá otázka

Ako môže matematiku učiť človek, ktorý nepozná zaokrúhľovanie? Čo sa učil na pedagogickej fakulte? Alebo za tie roky učia len rutinne, bez rozmýšľania?
 

Dobrá, nie blbá otázka..

Učil sa len jeden spôsob a nikdy nebol vedený k divergentnému mysleniu. Keď je v učebnici viac spôsobov a úlohy na rozvoj divergentného myslenia, nerozumie im. Preto volám po školeniach.
Všimnite si aj tu v diskusii, koľkí diskutéri ma presviedčajú, že existuje len jeden správny spôsob zaokrúhľovania...
 
Hodnoť

Vždy som sa čudoval,

prečo učebnica nepozostáva z 3 častí: 1. samotná učebnica- resp. pracovný zošit s ktorým pracuje žiak.
2 Metodický zošit pre učiteľa, s návodom ako má pracovať s učebnicou a ako má postupovať pri jednotlivých úlohách a výkladoch učiva, podľa zámeru autora učebnice. 3. Kľúč so správnymi riešeniami všetkých úloh. Takto si ja predstavujem kompletný pracxovný predmet pre učiteľa a žiaka - teda učebnicu. Čo vy na to ?
 

Dobrý deň.

V našej koncepcii, ktorá vyhrala v roku 2008 konkurz, bola: 1. papierová učebnica pre žiakov, 2. elektronická učebnica pre žiakov, 3. pracovný zošit pre žiakov, 4. metodická príručka pre učiteľa aj s výsledkami. Konkurz sme vyhrali a potom pri rokovaní na MŠ SR mi bolo oznámené, že v prvej fáze ide len o tlačenú učebnicu, dokonca sa ma vtedy poverený pracovník opýtal, čo je to elektronická učebnica (bl zodpovedný za učebnicovú politiku).
Keďže som tušil, že ďalšie fázy nebudú, tak: 1. výsledky sme dali priamo do učebnice (na zadné strany), prípadne na web stránku vydavateľstva, 2. metodiku sme zostručnili a dali ju malým písmom na úvodné strany učebnice. Okrem toho sú na webe vydavateľstva nejaké ďalšie materiály, ktoré si učiteľ môže priamo vyllačiť, nakopírovať a použiť v triede. Pracovné zošity robíme s iným vydavateľstvom a majú aj silnú elektronickú verziu. Čo vy na to? :)
 

to beriem ako

odpoved, ale na vašom mieste by som odstúpil od kontraktu na uzebnmicu , pretože ste urobili tolko kompromisov vo vztahu ku komplexnosti ak valite vašej učebnice, aj ked ste sa snažili to vykompenzovat ako sa dalo, že nakoniec vidíte sám že množstvo učitelov a zrejme aj rodičov / sám mám syna tretiaka / hodnotí učebnicu ako nedokonalú, zlú alebo s chybami. Pokial viem, zmluva o dielo je chránená autorskými právami zaručujúcimi aby sa váš produkt - teda učebnica - nemohla przniť. Preto ste si ju "sprznil " samoetickou reguláciou sám, ale ako vidíte, neviedlo to nikam a úradný šimel to používa proti Vám. Je to ako v bájke - poučenie z toho plynie že veci treba robiť poriadne a bez kompromiosov, hlavne ked sa pod ne podpisujete .
 

Len pre upresnenie:

Ja som autor piatackých učebníc, nie tretiackých.
Po víťazstve v konkurze prišli rokovania s MŠ SR:
Dôvody na NEpodpísanie zmluvy boli pre mňa tieto:
1. kompromisy, o ktorých píšete, a ktoré spomínam vyššie.
2. to, že učebnica je jediná, z čoho totiž vyplýva, že sa budú ozývať prevažne takí, ktorým nevyhovuje a málo takých, ktorým vyhovuje.
3. veľké množstvo zle zaplatenej práce.
Dôvody na podpísanie zmluvy boli:
1. piataci boli vtedy už celý rok bez učebníc. Ak by som nepodpísal zmluvu, hrozilo, že by sa konkurz opakoval a znamenalo by to, že by boli bez učebníc aj ako šiestaci a sčasti aj ako siedmaci.
2. v rámci prípravy do konkurzu bolo treba napísať veľkú časť učebnice, takže veľa práce sme mali za sebou. Bola to aj šanca, že učebnice budú meškať menej.
3. keďže som bol v rokoch 2004 - 2006 (pred Mikolajom) v širšom tíme pripravujúcom reformu, mal som pomerne jasnú predstavu, čo treba prostredníctvom učebníc do škôl vrátiť. Vedel som, že do konkurzu by sa prihlásili aj autori, ktorí bolo v tomto zmysle "protireformní".
Keďže sme kompromisy eliminovali (metodika a výsledky priamo v učebnici či na webe, pracovný zošit spolu s webovou podporou tiež existujú), po dlhom zvažovaní som zmluvu podpísal. To len na vysvetlenie.
Ja nemám z reakcií na moje učebnice pre 5. - 8. ročník zlý pocit: jednak každá zmena prináša nepochopenia, ktoré chcú čas. A na druhej strane mám celkom veľa odoziev typu: " tie ucebnice od pana Zabku su vynikajuce". Takže v zásade ja som spokojný a na negatívne reakcie sa snažím reagovať a vysvetľovať najlepšie, ako viem.
 

prosba o vysvetlenie

Pozorne som prelistoval matematiku pre 3 a 5 ročník, kde ste spoluautorom. Nikde neviem nájsť sčitovanie, odčítanie pod seba. Násobenie a delenie dvojciferných čísel tiež nie je vysvetlené pod sebou. Namiesto toho delenie a násobenie v piatej triede je vo vašich učebniciach len ako sčítanie čísel. V piatackej učebnici je cela geometria zhrnutá do priemetov telies a priamok či sú rovnobežné a rôznobežné. To isté syn riešil v predškolskej prípravke pri prijímaní do 1. triedy. Osobne mi pripadajú učebnice veľmi rozriedené, vzhľadom na to čo všetko by deti v daných ročníkoch už maly vedieť. Čo je vlastne cieľom reformy, konkrétne v uvedených prípadoch?
 

Asi ste nepozrel

aj druhý diel učebnice.
 

Som len rodič

nemám zatiaľ druhý diel. Ostáva, že to všetko má nejaký zmysel.
 

červene čisla

Prvý krát som sa ako rodič dostala do styku s červenými číslami mam takú otázku použivaju sa červene čísla aj v zahraničí alebo naše deti sa naučia tu použivať červene a v zahraničí keď to nepouživaju tak sa stratia a dalši príklad skúste mi vypočítať 30+30x0+1= My sme sa učili že x ma prednosť pred +a- Ale naše deti sa učia že to ide s práva do ľava podľa nás je to výsledok 31 a podľa nich je to 1 čo je správne Dakujem
 

Dobrý večer, vďaka za reakciu.

Červené čísla sa používajú nielen u nás v škole a v zahraničí, ale môžete sa stretnúť s nimi napr. aj v exceli namiesto záporných čísel (Formát - bunka - číslo), kde vám excel ponúkne červené čísla ako spôsob zapísania záporných čísel. Skúste si aj dať vyhľadať na webe články, ktoré obsahujú text "červené čísla" a zistíte, že je to v správach od ekonomiky až po futbal bežný pojem, teda by sa s ním žiaci mali stretnúť. V našich učebniciach od 5. ročníka slúžia ako príprava na kladné a záporné čísla. Viac o dôležitosti takejto prípravy môžete nájsť napríklad tu: http://class.pedf.cuni.cz/NewS...
Som presvedčený, že červené čísla nespôsobia v zahraničí žiadny problém. Väčšina zahraničia sa totiž učí matematiku o dosť inak v úplne inom poradí, ako pravdepodobne poznáte zo slovenských škôl. To môže deťom spôsobovať problémy, rovnako ako nové prostredie, cudzí jazyk a podobne, ale nie červené čísla.
Čo sa týka druhej otázky: priorita operácií je vecou dohody, u nás sa v školách učila dohoda, o ktorej píšete aj vy: že krát a delené má prednosť pred plus a mínus. Keď si však vyskúšate dve kalkulačky v tom istom počítači: obyčajnú a vedeckú, s veľkou pravdepodobnosťou (neviem, aký máte systém) vám obyčajná vypočíta príklad 2 + 4 x 5 ako 30, teda najskôr sčíta a potom vynásobí. Vedecká vám zase vypočíta najskôr krát a potom plus a výsledok vám dá 22. Aj preto sme do našich učebníc zaradili o tom pojednanie, kde v piatom ročníku hovoríme o dôležitej dohode, ktorú tiež poznáte zo školy: ak chceš niečo uprednostniť, daj to do zátvorky, a v šiestom ročníku (1. časť, str. 34) sa k tomu vrátime a deti sa dozvedia ďalšiu dohodu: že násobenie a delenie má prednosť pred plus a mínus.
Takže okrem dohody, ktorú si správne pamätáte zo školy a ktorú sa deti učia v škole, by mali vaše deti vedieť aj to, že existujú aj iné dohody, napr. v rôznych kalkulačkách a podobne.
S počítaním sprava doľava, ako píšete, som sa ešte nestretol, ale asi ste mysleli zľava doprava. Existuje ešte tzv. poľská notácia (postfixová) a prefixová, ale to si myslím, že už sú veľké detaily, ktoré pre deti nie sú nijako zaujímavé, lebo sa s nimi asi nestretnú. Na rozdiel od dvoch rôznych výsledkov na dvoch kalkulačkách v jednej aplikácii v jednom počítači pri rovnakom výpočte. Keďže by to mohlo robiť problém a deti by nemuseli rozumieť tomu, prečo im dávajú rôzne kalkulačky rôzne výsledky, upozornili sme na to aj v učebniciach. Ak máte našu učebnicu pre 5. ročník - 2. časť, tak v úvode na str. 3 nájdete vpravo hore vysvetlenie aj pre učiteľov či rodičov. Všetko dobré. Jano Žabka
 

30+30x0+1=

dakujem za odpoveď ano prepačte myslela som z ľava do prava v prvom pripade a v tom druhom mam ešte otázku ked je pri tom istom priklade dodane vypočitajte s pamäti aku človek /žiak/ ma kaukulačku v hlave Ďakujem
 

Dobrý večer.

To závisí od toho, čo sa už učili a čo vedia. Správna odpoveď, keď už učivo vedia, je 31. Ak sa učili ešte len počítať zľava doprava, tak je správna odpoveď 1. Resp. ja by som sa ho/jej opýtal na správnu odpoveď a nechal by som si ju vysvetliť. Ak by vypočítal 31 a povedal by, že násobenie má prednosť, prišla by pochvala za správnu odpoveď. Ak by vypočítal 1 a povedal by, že sa počíta zľava doprava, prišla by pochvala a kontrolná otázka, či sa už učili aj o nejakých dohodách, čo má prednosť a ako tú prednosť zariadiť - napr. zátvorkou. Tak by mal postupovať aj učiteľ.
Inak, budete sa s tým stretávať asi častejšie, lebo napr. úloha na delenie
5 : 2 sa v istom veku nedá, lebo deti ešte nepoznajú desatinné čísla ani delenie so zvyškom, neskôr sa to dá a výsledok je 2, zvyšok 1, ešte neskôr je výsledok desatinné číslo 2,5, neskôr je výsledok aj zlomok 5/2,
neskôr zmiešané číslo 2 1/2...
Rovnako úloha 2 - 5 na prvom stupni ešte nemá riešenie a neskôr na druhom stupni už to riešenie má a odpoveď je záporné číslo -3.
Toto platí aj u starších žiakov: napr. druhá odmocnina z -1 na začiatku gymnázia "neexistuje", lebo počítajú v reálnych číslach a neskôr sa niektorí dozvedia, že existuje, akurát, že v komplexných číslach. Atď.
Ono to je prirodzené, že dieťa neovláda hneď pri nástupe do školy "celú" matematiku, ale zoznamuje sa s ňou postupne. Takže aj kvalita, presnosť a rôznosť odpovedí sa s vekom mení.
Verím, že moja odpoveď je pre vás užitočná. Všetko dobré. Jano Žabka
 
Hodnoť

zabka na hrad

az po zaokruhleni !
 

Nechystám sa.

V škole ma to baví, matematiku učím rád.
 
Hodnoť

Učebnica pre 3 ročník

je plná chýb a blbostí. Praktický poznatok z pomoci pri domácich úlohách.

To zaokrúhľovanie nie je chyba, ale blbosť. Však v treťom ročníku sa ledva učia základné veci, je strašná sprostosť pokúšať sa im podsúvať dajaké tri spôsoby zaokrúhľovania.
 

Aj doteraz sa učili 3 spôsoby...

Keď idete dieťaťu vysvetliť, ako sa zaokrúhli 24 na desiatky, poviete mu, že sa to ZAOKRÚHLI NADOL. Keď idete zaokrúhliť 29 na desiatky, poviete, že sa to zaokrúhli nahor.
Čo to pre dieťa znamená, keď nevie nič o zaokrúhľovaní?
Najskôr sa majú deti naučiť zaokrúhľovať nadol, potom nahor a nakoniec aritmetické.
Z vášho príspevku sa mi javí, že keďže vy viete zaokrúhľovať aritmeticky a nadol a nahor sa vám zdá, ako blbosť, automaticky podsúvate, že deťom to bude robiť problémy.
Potom mnohým ľuďom robí problém zaokrúhliť 99899 na stovky, lebo nemajú zautomatizované zaokrúhľovanie nadol ani zaokr. nahor ako osobitné spôsoby zaokrúhľovania.
Všetko dobré.
 

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8

Najčítanejšie


  1. Michal Porubän: Senzácia : O poslanca Ľuboša Blahu prejavil záujem Oxford,Harvard a aj Princeton ! 25 832
  2. Michal Šimečka: Dedičstvo Fica a Pellegriniho - sme poslední v EÚ 1 378
  3. Martin Greguš: RTVS – Pumpa: Koliková, Lučanský...patrí smrť a samovražda do humoristickej relácie? 552
  4. Michal Porubän: Komu skutočne pomohol general Lučanský? 552
  5. Martin Ondráš: Prvý minister novej vlády o ktorého sa zaujíma generálna prokuratúra 537
  6. Peter Slamenik: Cibuľkovej manžel je ako Columbova žena 529
  7. Filip Pastorek: Mestský úrad Luhačovice definitívne prehral súdny spor so Slovákom 520
  8. Július Kovács: Dúhový Peter pokračovateľ Mečiara a Fica želaný oligarchami. 383
  9. Stanislav Martinčko: Pellegriniho HLAS volá! Ľudia pustite nás ku korytám, uvidíte, ako vám bude! 303
  10. Věra Tepličková: On schudol, ja som pribrala, on už má šaty na mieru, ja pod svetrom zicherku 295

Rebríčky článkov


  1. Gabo Németh: Gabriel Németh recenzia Ján Maršálek Spoločnosť bez svetla , O súmraku našej kultúry....
  2. Jozef Kovalík: Ako som vycestoval v čase lockdownu na narodeninovú párty
  3. Miriam Studeničová: Zmätenosť pojmov
  4. Stanislav Martinčko: Pellegriniho HLAS volá! Ľudia pustite nás ku korytám, uvidíte, ako vám bude!
  5. Rastislav Vasilišin: Skúste tieto životné triky a budete mať úspešný rok
  6. Július Kovács: Dúhový Peter pokračovateľ Mečiara a Fica želaný oligarchami.
  7. Peter Biščo: Hlasu už prúdom tečú slinky.
  8. Štefan Vidlár: Aj január mesiac knihy, či?
  9. Peter Biščo: Slovenská fauna má unikátny druh hyeny, „ hyenu lícojamkatú “.
  10. Miroslava Arpášová: Čo je zlé na ikebanách? /Z cyklu Filozofia z akropoly Zlatý Bažant/


Už ste čítali?